Suomen Lennokki Suomen Lennokki


JUNIOR-SIIVET



Luce

TOKA-kisat

TOKA-kisat on kerhojen junioreille suunniteltu oma, valmis kilpailupaketti. Kisat järjestetään kotipellolla, lentopaikalla tai jääalueella, täysi-ikäisen henkilön toimiessa valvojana. Kisat voi myös järjestää yhdessä naapurikerhon kanssa.

Jokaisen osakilpailun jälkeen paikallisjohtajille toimitetaan tulokset ja palkinnot parhaiten sijoittuneille. Palkintoina jaetaan sekuntikelloja, rakennussarjoja, kirjoja sekä kerhojen välisessä suorituskilpailussa Tekniikan Maailman Hopeasiipi-kiertopalkinto.

Kotikenttäkilpailun voi järjestää henkilö, jolla on käytettävissään sekuntikello, mitta, vaaka ja kynä. Tiedusteluihin vastaa Olavi Lumes, puh. 09-792175, ti-pe klo 9:00-10:00.

Loppukilpailut järjestetään Jämin lentokeskuksessa sadalle parhaan tuloksen osakilpailuissa saaneelle. TOKA-kilpailuluokkaan osallistuvat alle 16-vuotiaat voivat kilpailla Jämi-SM-mitaleiden lisäksi Jämin kotka -kiertopalkinnosta osallistumalla TOKAlla myös rinnekilpailuun.

Tervetuloa mukaan maan suurimpaan lennokkikisaan!

JUNIOR-SIIVET   
O. Lumes
O. Lumes    




Sisällys

Lataa tästä osakilpailujen kilpailukortti (pdf). Kortti tulostetaan ja täytetään käsin. Osakilpailun järjestäjä allekirjoittaa kortin ja huolehtii sen postittamisesta Suomen Lennokille heti kilpailua seuraavana päivänä.

Karsintojen tulostilannetta voi seurata etusivulta. Tulostaulut pyritään päivittämään pian karsintojen jälkeen.





Kilpailusäännöt

TOKA-kilpailuluokka

Lennättäjä saa kilpailla TOKA-luokassa sen vuoden loppuun, jonka aikana hän täyttää 16 vuotta.

Määritelmä: TOKA-liidokki on itse rakennettava piirustusten mukaisesti ja rakennussarjaa vastaavista materiaaleista. Poikkeuksena sallitaan balsatorsio ja kaartolaippa pinta-alojen sisäpuolella. Aikarajoitinta saa käyttää. Peräsinten ja hinauskoukun sijaintia saa muuttaa piirustuksesta poiketen.

Toka
  • Kärkiväli: max 119 cm
  • Pituus: max 78 cm
  • Kantopinta-ala: max 17,86 dm²
  • Minimipaino: 180 g

F1AX-kilpailuluokka

Avoin kaikille. F1AX-luokan sääntöjä tarkennettiin alkuvuodesta 2014:
F1AX-säännöt (pdf)

Määritelmä: F1AX-luokan liidokki on rakennettava 1 - 3:sta perussiivestä. Luokkaan sopivat sarjaliidokit Finnglider, Eka, Vamppi, OH-80, Jämi, Trika, Toka, EX-80 ja OH-2000.

Jämi
  • Kärkiväli, siivet: max 180 cm
  • Kärkiväli, peräsimet: max 60 cm
  • Ei paino- eikä pinta-alarajoituksia


Lentojen lukumäärä

Kilpailussa on jokainen kilpailija oikeutettu kolmeen viralliseen lentoon.

Lentoyrityksen määritelmä

Lento on virallinen kun:

  1. Ensimmäisen lennätysyrityksen lentoaika on vähintään 20 s
  2. Toinen yritys on suoritettu riippumatta saavutetusta lentoajasta

Lennätysyrityksen määritelmä

Lennätysyritys on tapahtunut, kun liidokki on lähetetty hinaukseen ja:

  1. Liitoaika on vähemmän kuin 20 s siiman irtoamisen jälkeen
  2. Liidokki palaa maahan siiman irtoamatta
  3. Kilpailija etääntyy niin kauaksi ajanottajista, ettei siiman irtoamista voida varmuudella havaita, tai
  4. Liidokista irtoaa osa hinauksen ja lennon aikana

Lennätysyrityksen uusiminen

Lennätysyrityksen saa uusia, jos liidokki tai hinaussiima törmää toiseen ilmassa olevaan lennokkiin, toiseen hinaussiimaan tai hinauksen aikana toiseen henkilöön.

Hinauksen aikana ajanottaja tarkkailee lippua ja käynnistää sekuntikellon. Ajanottaja tarkkailee hinaussiimaa todetakseen mahdolliset törmäykset ja kosketukset. Mikäli lennokki törmäyksen jälkeen jatkaa lentoaan normaalisti, kilpailija voi vaatia, että lento hyväksytään viralliseksi lennoksi. Vaatimus on esitettävä välittömästi yrityksen jälkeen.

Lennätysyritysten lukumäärä

Jollei kilpailija saa ensimmäisellä lennätysyrityksellään virallista lentoa, hänellä on oikeus suorittaa toinen yritys.

Sijoitusten määrittely

  1. Lopputuloksessa huomioidaan kilpailijan virallisten lentojen yhteenlaskettu tulos.
  2. Mikäli useampi kuin yksi kilpailija on saavuttanut saman, voittoon oikeuttavan lopputuloksen, ratkaistaan heidän sijoituksensa ylimääräisillä lennätyskierroksilla, joita saa suorittaa niin monta kuin on tarpeellista voittajan selville saamiseksi.
  3. Jokaisen ylimääräisen kierroksen maksimilentoaikaa pidennetään yhdellä minuutilla edelliseen kierrokseen nähden.
  4. Kilpailujen järjestäjän on valvottava, että ylimääräisen kierroksen lähetysaikana, jonka kestoajan on oltava 4 minuuttia, jokaisen kilpailijan on hinattava liidokkinsa ja irrotettava se siimasta.
  5. Jokaisella ylimääräisellä lennätyskierroksella on vain yksi yritys.

Lentoaika ja ajanotto

  1. Maksimilentoaika on rajoitettu kolmeen minuuttiin. Lentoaika mitataan siitä hetkestä, jolloin liidokki irtoaa siimasta, lennon päättymiseen.
  2. Lento katsotaan päättyneeksi, kun liidokki koskettaa maata, törmää esteeseen, joka lopullisesti katkaisee sen lennon tai kun se lopullisesti häviää ajanottajan näkyvistä. Jos lennokki katoaa esteen taakse, pilveen, sumuun tms. katveeseen, ajanottajien on odotettava 10 s. Jollei liidokki siinä ajassa palaa näkyviin, ajanotto lopetetaan ja lentoajasta vähennetään 10 s.
  3. Ajanottajan sekuntikellon lukematarkkuuden on oltava vähintään 1/5 s.
  4. Ajanottajan on lennon aikana pysyttävä halkaisijaltaan 20 m ympyrän sisäpuolella.
  5. Lopullinen lento on ajanottajan mittaama aika vähennettynä lähimpään kokonaiseen sekuntilukuun.
  6. Varattuaan ajanottajan kilpailijan on aloitettava hinaus viimeistään 3 minuutin kuluttua. Muussa tapauksessa hänen vuoronsa siirtyy seuraavana odottavalle kilpailijalle.

Avustajien lukumäärä

Kilpailijalla saa olla lähtöalueella yksi avustaja.

Hinausvälineet

  1. Liidokki on hinattava ilmaan yhdestä homogeenisestä aineesta valmistetulla siimalla, jonka pituus - hinausrengas ja hinauslaite mukaanluettuina - ei 2 kp:n kuormituksella saa ylittää 50 metriä. Hinaussiima on mitattava ennen jokaista lentoa, elleivät ajanottajat ole ottaneet sitä lentojen väliajaksi haltuunsa.
  2. Tämän hinaussiiman yhteydessä kilpailija saa käyttää minkälaista hinauslaitetta tahansa.
  3. Kilpailija ei saa irrottaa hinauslaitetta kädestään hinauksen missään vaiheessa. Tämän säännön rikkominen aiheuttaa lennon hylkäämisen.
  4. Ajanoton helpottamiseksi hinaussiiman pää on varustettava pinta-alaltaan vähintään 2,5 dm²:n suuruisella lipulla.
  5. Kaikentyyppisten hinaussiimaan kiinnitettyjen lennokkia ohjaavien lisälaitteiden käyttö on kielletty. Lippu voidaan korvata laskuvarjolla edellyttäen, että se ei ole kiinnitetty liidokkiin ja se pysyy koottuna siiman irtoamiseen asti.

Hinaaminen

  1. Kilpailijan on oltava hinauksen aikana maassa ja hänen on itse suoritettava liidokkinsa hinaus.
  2. Kilpailija saa toimia ja liikkua vapaasti voidakseen parhaalla tavalla käyttää hyväkseen hinaussiimaa, lukuunottamatta hinauslaitteen heittämistä, mikä on kielletty. Avustajan on irrotettava liidokki enintään 5 metrin päässä lähtöpaalusta.



Kotikilpailujen järjestäminen

Kotikentällä käytävän karsintakilpailun voi järjestää yhdistys, koulu, kerho tai täysi-ikäinen henkilö, joka vastaa oheisten kilpailusääntöjen noudattamisesta ja toimittaa kilpailukortit kilpailua seuraavana päivänä postiin. Myöhästyneet lähetykset hylätään.

Järjestäjän välineet: Sekuntikello, metrimitta, vaaka ja kynä.
Kilpailukortin voi ladata TÄSTÄ. Kortti tulostetaan ja täytetään käsin.

Kotikilpailut pidetään määrättynä karsintapäivänä (ks. kilpailupäivät). Kannattaa osallistua kaikkiin karsintoihin, jotta kilpailijat pääsevät käyttämään jokaisen mahdollisuutensa saada tuloksia.

Kilpailuksi katsotaan, kun siihen osallistuu vähintään kolme tuloksen saanutta kilpailijaa. Viimeisen karsintakilpailun jälkeen sadalle parhaalle tuloksen saaneelle kilpailijalle järjestetään loppukilpailu.




Kilpailujen lopputulokset

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010


Lennättäjä

Lennätä turvallisesti

Huomioi ennen lennätystä:

  • tuulen suunta ja voimakkuus
  • sähkö- ja puhelinlangat
  • lentoesteet tuulen alapuolella
  • jäänkestävyys koko kisa-alueella

Lentokentillä toimi aina ehdottomasti lentotoiminnan valvojan ja kilpailujen johdon antamien ohjeiden mukaan!



 

© Iiro Arola 2014

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
Footer